vasael.ir

کد خبر: ۸۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۲ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - May/۲۰۱۸/۰۵
وسائل - سید جمال‌الدین اصفهانی در بیانات خود به صورت ریشه‌ای پایه‌های رشد یک کشور را مورد تحلیل قرار داده است. این عالم ریزبین و نکته سنج، متذکرانه در صدد هوشیار نمودن مردم است.

«هان، هان،‌ای دوستان و برادران! لختی سر از خواب غفلت بردارید و از بی‌هوشی به خود آیید و حجاب را از دیده براندازید و عقل و علم را پیش رو و هادی خود نمایید و کمی به هر طرف نظر دقت و اعتبار افکنید… .

ملاحظه کنید که دشمنان دین و مملکت از هر جهت، اطراف و اکناف مسلمین را احاطه نموده، راه کسب و تجارت را از هر سو بر ایشان مسدود کرده و به الوان امتعه خود، ما را چون اطفال بازی داده، هر دم به رنگی و هر ساعت به نیرنگی، چنگال نفوذ خود را در بلاد اسلام محکم بند نموده… و بازار مسلمین مملو به امتعه فرنگستان و البسه کافرستان [شده است].

تجار جز عمل امتعه کفار نکنند و اهالی دین، جز البسه خبیثه در بر ننمایند… آخر لختی تفکر کنید و تعمق نمایید و در شوکت اسلام نگرید که چه بود حدود مملکت اسلامی از منتهای آفریقا تا پشت دیوار چین؟

دشمنان دین از شنیدن نام پادشاه اسلام، لرزه بر اندام [شان می‌] افتاد… وا اسفا چگونه فرنگیان بر ما مستولی شدند، راه کسب و تجارت را از مسلمین گرفتند و به همین جهت پریشان و دستگیر خود نمودند؟»

 

مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه، ج۲، صص۱۰۴-۱۰۲٫

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار